w3.Photoshop.szm.sk
adobe photoshop tutoriály
Kreslenie
Web sa presťahoval
Obsah celého webu photoshop.szm.sk, vrátene blogu sťahujem na novú doménu – photoshopbook.net. Nová adresa blogu je: photoshopbook.net/weblog.
Na novej adrese webu nájdete:
Prosím všetkých, čo na tento web odkazujú, aby svoje odkazy pozmenili. Taktiež si môžte zmeniť odkaz v RSS čítačkách, adresy pre RSS sú:
- Návod a tutoriály: http://www.photoshopbook.net/photoshopbook-rss.xml
- Weblog: http://www.photoshopbook.net/weblog/rss/?limit=5
Ďakujem za pochopenie a tešte sa na kopec nových článkov.
Vložené: 09/06/07
Nástroje na kreslenie – Tvorba cesty a tvaru – Editácia ciest a tvarov
Kreslenie vo Photoshope je vytváranie vektorových geometrických útvarov (úsečka, krivka, štvorec...). Tieto vektorové útvary sa nezapisujú ako obrazové body, súbor má zapísaný iba ich matematický tvar, čo znamená, že ich možno ľubovoľne zväčšovať a zmenšovať bez straty dát.
Nástroje na kreslenie
- Pen – vytváranie ciest (vektorových kriviek)
Freeform Pen – vytváranie ciest voľnou rukou - Rectangle – obdĺžnik
Roundet Rectangle – zaoblený obdĺžnik
Ellipse – elipsa
Polygon – mnohouholník
Line – čiara
Custom Shape – použitie iného tvaru vabraného z ponuky
Všetky nástroje na kreslenie majú tri módy kreslenia (menia sa v hornej lište s nastavením momentálne používaného nástroja):
- Shape Layers – vektorová kresba je vsamostatnej vrstve, vytvára objekt (vektorový), ktorý je vyplnený farbou a môže byť naneho aplykovaný štýl vrstvy. Po exxportovaní obrazu (napr. do JPG) sa konvertuje na rastrový. Výhodou vektorového objektu je, že ho možno ľubovoľne deformovať bez straty kvality. Nevýhodou je, že na neho nemožno používať napr. filtre.
- Paths – Cesta je vektor, ktorý určuje dráhu nástroja (iba nástroje na báze štetca – ceruzka, štetec, guma...), po ktorej prejde. Cesta môže byť prevedená na selekciu a naopak. Pre prácu s cestami je vo Photoshope paleta Paths.
- Fill Pixels – nevektorový mód nástrojov, nástroj sa správa ako rastrový a vytvára obrazové body.
Tvorba cesty a tvaru
Pri vysvetľovaní používam nástroj Pen, s ostatnými nástrojmi sa pracuje podobne a intuitívne.
Klikaním na pracovnú plochu vytvárajú kotviace body (anchorpoint), ktoré sa spájajú úsečkou. Ak klikneš (pri vytváraní druhého a ostatných bodov) a podržíš tlačidlo myši, môžeš zmeniť úsečku na ľubovoľnú krivku medzi danými dvoma kotviacimi bodmi (potiahnutím myši určuješ smerový vektor).
Koncový bod cesty (posledný vytvorený) sa môže spojiť zo začiatočným, kliknutím na začiatočný bod (nieje to nuné). Taktiež aj pri vytváraní tvaru sa môže koncový bod spojiť so začiatočným, ak sa nespoja, Photoshop ich spojí automaticky úsečkou (pretože tvar musí byť uzavretý objekt).
Editácia ciest a tvarov
Nástroje na editáciu
- Path Selection – výber cesty
Direct Selection – priami výber - Add Anchor Point – pridanie kotviaceho bodu do cesty
Delete Anchor Point – odstránenie kotviaceho bodu z cesty
Convert Point – zmena orientácie cesty vo vzťahu s kotviacim bodom
Postup editácie
Najlepším spôsobom editácie je priamo pri vytváraní mať vybraný nástroj na kreslenie a kombinovať Shift a Alt, čím sa nástroj pr ich držaní prepne na niektorí z editovacích nástrojov.
Ja požívam nasledujúci postup:
- Vytvor s perom približný tvar, ktorý chceš dosiahnuť.
- Drž Ctrl a klikni na cestu (na pracovnej ploche).
- Drž Ctrl a vyber si kotviaci bod, ktorý chceš upraviť.
Podľa toho čo chceš urobiť drž klávesu a vykonaj niektorú z akcií:
Ctrl: Môžeš premiestniť daný kotviaci bod, alebo zmeniť tvar kriviek zvierajúcich kotviaci bod (potiahnutím za koncový bod dotyčnice krivky v kotviacom bode). |
|
Alt: Kliknutím na kotviaci bod zmení krivky zvierajúce bod na úsečky a naopak, alebo potiahnutím za koncový bod dotyčnice zmení tvar krivky. |